5/2006 NGP

Piotr Lisiewicz
Inni przeciwnicy Giertycha apelowali, by w proteście przeciwko ministrowi nosić żółte wstążeczki. Protest jak protest, ale po cholerę akurat żółte? Postanowiliśmy sprawdzić u kompetentnych fachowców. Zajrzeliśmy do działu „Magia” portalu „Sfera kobiet”. Wyczytaliśmy, że „żółty jest kolorem osób nadwrażliwych i maniaków”. Cóż, nie samą magią człowiek żyje, ciekawe, co wiadomo o żółtym w reklamie? Oznacza „tchórzostwo i nieuczciwość” – dowiedzieliśmy się z portalu PR „Proto”. Aby nabrać całkowitej pewności, przejrzeliśmy jeszcze czasopismo „Zdrowie” (3/2006). A tam piszą, że żółty informuje o „dążeniu do rozładowania problemów psychicznych” i może wskazywać „na kłopoty z przewodem pokarmowym na tle nerwowym”. „Zdrowie” informuje też, że „żółty oznaczał zdrajców (kolor Judasza)”. No, to...
Jacek Kwieciński
Jak zauważono wtedy w „Izwiestiach”, okrągły stół (do wystąpień ceremonialnych) ustawiono tam, gdzie podpisywany był Układ Warszawski, „który zapewnił Europie pokój na wiele dziesięcioleci”. Było to więc niezwykle właściwe miejsce do zawiązania „koalicji wszystkich reformatorskich sił”, „najszerszego konsensusu wszystkich Polaków”, „naprawy Rzeczpospolitej”, „paktu antykryzysowego”, „reformy” itd. Bo przecież, jak to sformułował późniejszy doradca T. Mazowieckiego, Waldemar Kuczyński: „Zadaniem opozycji nie jest walka z komunizmem”. Już grubo przedtem Jan Lityński ogłosił, że „skończył się czas negacji” [a zaczął – partycypacji]. Wtedy także dyrektor Radia Wolna Europa wskazał: „Opozycja jest gotowa do współpracy i nie pozwoli się wmanewrować w pozycję czystej negacji”. No, więc nie...
Antoni Zambrowski
Michnik oskarża Kościół Obchodzimy 4 lipca 60. rocznicę pogromu kieleckiego. W związku z tym z niejakim wyprzedzeniem „Gazeta Wyborcza” zamieściła w aż dwóch numerach sobotnich (z 3 i 10 czerwca br.) artykuł Adama Michnika pod wymownym tytułem „Pogrom kielecki: dwa rachunki sumienia”. Przeciwstawia on w tym artykule dwie postawy hierarchów polskiego Kościoła katolickiego w związku z pogromem Żydów: enigmatyczną – jego zdaniem – ks. bp. kieleckiego Czesława Kaczmarka oraz zdecydowanie potępiającą mord k. bp. Teodora Kubiny. Ta druga została wyrażona w przytoczonej przez „GW” odezwie do społeczeństwa miasta Częstochowy i podpisanej przez księdza biskupa wraz z kilkoma notablami, jak starostowie grodzki i powiatowy oraz prezesi – powinno być przewodniczący – miejskiej i powiatowej Rady...

Pages