RT Bomba telewizyjna

W maju 2016 r. Parlament Europejski opublikował dokument wskazujący sposoby walki z rosyjską propagandą. Zarówno stacja RT, jak i sieć Sputnik zostały wskazane jako narzędzie „wojny informacyjnej” prowadzonej przez Rosję z państwami Zachodu, a rosyjskie organizacje medialne wymieniono obok organizacji terrorystycznych, takich jak ISIS.

Historia agencji RIA Novosti, która w 2005 r. została firmą matką telewizji Russia Today, sięga początku lat 40. XX wieku, kiedy Stalin trzy dni po ataku wojsk Hitlera na ZSRS powołał Radzieckie Biuro Informacyjne, znane też jako Sowinformbiuro. Głównym zadaniem tego ciała było informowanie o sytuacji na froncie, a także wspieranie informacyjne i propagandowe walczącej z Niemcami partyzantki. W 1944 r., kiedy Sowieci przechodzili do działań poza granicami ZSRS, w ramach Sowinformbiura powołana została specjalna jednostka do spraw propagandy kierowanej za granicę. Swoją sieć biuro rozwinęło do 1171 gazet, 523 magazynów i 18 stacji radiowych w 23 państwach. W 1961 r. przekształcone zostało w agencję informacyjną „Novosti”, a ta na początku lat 90. – w „RIA Novosti”, której zadaniem było „informacyjne wspieranie ZSRS w polityce wewnętrznej i zagranicznej, a także działanie w celu demokratyzacji mass mediów”. Agencja działała w ramach Ministerstwa Prasy i Informacji. Pod tą nazwą funkcjonowała aż do 2013 r., kiedy Władimir Putin zamknął ją i połączył z międzynarodową siecią stacji radiowych Głos Rosji, dzisiaj działających pod nazwą Sputnik, która zdaniem jej twórców brzmi „znajomo, ciepło i romantycznie”. W ten sposób powstała kolejna agencja o nazwie Rossija Siegodnia, czyli Rosja Dzisiaj, co jest dokładnym tłumaczeniem angielskiej nazwy Russia Today, pod jaką telewizja RT występowała do 2009 r.
Kanał Russia Today wystartował 10 kwietnia 2005 r. Początkowo dysponował grupą około 300 dziennikarzy, z czego 70 było obywatelami innych państw niż Rosja. Budżet na poziomie 30 mln dolarów rocznie nie...
[pozostało do przeczytania 76% tekstu]
Dostęp do artykułów: